close flow

Tilaa Flow-kirje

"Oon tosi valikoiva sen suhteen mitä tilaan, mutta tää teidän uutiskirje on oikeesti tosi hyvää kamaa." - Miika K.

Haluamme auttaa sinua pääsemään flow'hun. Emme spämmää mainoksilla, vaan saat sunnuntaisin kirjeessä tietoa, pohdintoja ja vinkkejä flow'sta työssä, urheilussa, taiteessa ja elämässä. Esimerkki kirjeen sisällöstä löytyy tästä.

Alkumaistiaiseksi saat Flow-oppaan, jossa on 10 keinoa päästä flow-tilaan työssä.

Flow'n edistäminen harrastuksissa

Lauri Häggman
13.10.2020

Kuuntele ihan tässä vain...

Tai siirry haluamallesi podcast-alustalle

Jakson kuvaus

Jussi ja Lauri istahtivat etäyhteyden päähän keskustelemaan flow'n ilmentymisestä ja syventämisestä harrastuksissa. Teemaa lähestytään avaamalla ensin erilaisia flow'n lähteitä, tavoiteltuja tiloja sekä näihin liittyviä aktiviteetteja. Tämän jälkeen siirrytään keskustelemaan flow'n edellytyksiin liittyvästä teoriasta sekä sen soveltamisesta käytäntöön. Jakson lopuksi Lauri jakaa oman yleispalettinsa virtaavaan harrastamiseen ja Jussi avaa syvemmin lähestymistään tanssiin.‍

Show notes

[01:00] Jussin ja Laurin harrastustaustaa

[08:30] Flow'n lähteet, tilat ja niitä tuottavat aktiviteetit

[14:44] Haasteen ja osaamisen suhde

[22:54] Kirkas tavoite

[31:45] Välitön palaute

[38:07] Keskittynyt huomio

[48:18] Poistuminen itsen tieltä

[65:00] Laurin peruspaletti virtaavaan harrastamiseen

[74:00] Jussin lähestymistapa tanssiin

Jakson oppeja

✔ Flow’n kultainen sääntö on taidon ja haasteen sopiva suhde

✔ Optimi ja maksimisuoritus ovat kaksi eri asiaa

✔ Aina harjoittelussa ei voi eikä tarvitse olla flow’ssa.

✔ Kirkas tavoite auttaa ankkuroimaan huomion olennaiseen. Epäröinti ja vaiheilu käynnistävät helposti analyyttisen mielen ja pudottaa siten flow’sta

✔ Puolittainen tekeminen ja oleminen ei palauta, eikä tuota täyttymystä

✔ Flow’ssa palautetta on enemmän ja se on parempaa: Päättelevä mieli ei ole yhtä lailla palautteen ”tiellä”, informaation käsittely on nopeampaa ja hahmontunnistus toimii tehokkaammin.

✔ Flow vaatii keskittynyttä huomiota, sillä poukkoilevan huomion tehtävänvaihtokustannus rokottaa tarvittavia resursseja

✔ Harjoittelun avulla voi oppia tunnistamaan flow’ta rikkovan negatiivisen kehän synnyn

✔ On kannattavaa opettaa itsensä kohtaamaan haasteet huumorilla puristamisen sijaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista.

✔ Flow’ssa hengitys helpottuu ↔ Helpottamalla hengitystä pääsee helpommin flow’hun

✔ Virtaavaan harjoittelun peruselementit: 1) Varattu aika ja tila 2) Asenne 3) Vahvan perustekniikan harjoittaminen ja sillälämmittäminen 3) Momentin kerryttäminen ja säilyttäminen 4) Laskeutuminen kun on vielä bensaa tankissa

Jaa tämä podcast muidenkin
iloksi ja hyödyksi.