close flow

Tilaa Flow-kirje

"Oon tosi valikoiva sen suhteen mitä tilaan, mutta tää teidän uutiskirje on oikeesti tosi hyvää kamaa." - Miika K.

Haluamme auttaa sinua pääsemään flow'hun. Emme spämmää mainoksilla, vaan saat sunnuntaisin kirjeessä tietoa, pohdintoja ja vinkkejä flow'sta työssä, urheilussa, taiteessa ja elämässä. Esimerkki kirjeen sisällöstä löytyy tästä.

Alkumaistiaiseksi saat Flow-oppaan, jossa on 10 keinoa päästä flow-tilaan työssä.

Hanna-Maria Hintsa - Huippu-uimarin flow

Lauri Häggman
12.10.2021

Kuuntele ihan tässä vain...

Tai siirry haluamallesi podcast-alustalle

Tällä kertaa studioon saapui yksi menestyneimmistä suomalaisista uimareista Hanna-Maria Hintsa (ent. Seppälä). Keskustelun aikana paneuduimme muun muassa Hanna-Marian uran vaiheisiin, miltä tuntui voittaa maailmanmestaruus niin nuorena, miten flow ilmenee uimisessa ja kuinka sille luodaan edellytyksiä, millainen merkitys mentaaliharjoittelulla on huippu-urheilussa, miten pettymyksistä voi ammentaa oppia ja motivaatiota sekä miten Hanna-Maria lähestyy nuorempien urheilijoiden mentorointia.

Hanna-Marian Instagram: hmseppala

Jakso Youtubessa:

Show notes:

[01:00] Flow urheilu-uran jälkeen

[08:00] Kuinka päädyit huippu-uimariksi?

[16:00] Mitä on vapaauinti ja miten flow ilmenee siinä?

[24:00] Mitä kisasuorituksen aikana tapahtuu ja miten siihen valmistaudutaan?

[30:00] Mentaaliharjoittelun merkityksestä

[45:00] Rentoutumisharjoituksista ja veden merkityksestä

[56:00] Mitä olisit tehnyt urallasi toisin? Oman polun löytämisestä ja harjoittelusta.

Jälkilöylyt:

Jakson opit:

✅ Hengityksen taitava säätely on keskeinen osa flow'n löytämistä niin uimisessa kuin sen ulkopuolellakin. Esim. jooga ja pilates ovat erityisen hyviä lajeja liikkeen ja hengityksen välisen yhteyden parantamisessa.

✅ Haastavasta opiskelusta voi saada samanlaista haastetta ja siten myös palkitsevuutta kuin huippu-urheilusta

✅ Flow löytyy helpommin vapaassa fiilistelyssä tiukan suoriutuksen sijaan, jossa täytyy laskea, monitoroida ja pyrkiä poikkeuksellisen paljon.

Kisasuoritukseen valmistautuminen:

  • N. 30-60min ennen kisoja pyrkimys pitää focus, jottei kuluttava ylivireys pääse uuvuttamaan liian aikaisin
  • N. 15min ennen kisoja luvan antaminen jännitykselle ja adrenaliinin nousulle
  • Last call roomissa tunnetilan nostatus ja viritys suoritukseen
  • Viime metreillä onnistuneen suorituksen visualisointi alusta loppuun
  • Starttipallilla ei enää jännitystä vaan täysi focus ja mahdollinen flow

✅ On tärkeää muistaa, että mieli on yhtä lailla harjoitettavissa kuin keho ja sen harjoittaminen on aivan yhtä tärkeää.

✅ Mielen harjoittamiseen kannattaa kiinnittää huomiota myös perusharjoitusten aikana ja tehdä sitä vähemmän optimaalisissa tilanteissa. Varsinaiset kisasuoritukset kun harvemmin tapahtuvat mielen laboratorio-olosuhteissa.

✅ Mentaalipuolen harjoittaminen voi auttaa nousemaan fyysisesti haastavista tilanteista

✅ Suoritusjännitystä voi purkaa mentaalisen harjoittelun avulla, esim. rentoutusharjoituksilla

✅ Leuan ja kasvojen rentous/jäykkyys heijastuu koko kehoon ja vaikuttaa myös palautumiseen.

✅ Toisinaan "fake it until you make it" voi toimia, ja heikosta fyysisestä irtautua muuttamalla fyysistä olemusta ryhdikkäämmäksi, hymyilemällä jne.

✅ Fyysisessä harjoittelussa vahvaan perustaan kannattaa panostaa, sillä se vaikuttaa suoraan myös mentaalipuoleen. Ennaltaehkäisevä, kokonaisvaltainen ja tasapainoinen harjoittelu luo kestävän pohjan tulevaisuudelle.

✅ Mitä pidemmälle itsetuntemus kasvaa, sitä olennaisempaa on pitää päänsä ja harjoitella itselle sopivalla tavalla sen sijaan, että pyrkisi ahtautumaan samaan muottiin muiden kanssa.

Pettymysten käsittelyn keinoja:

  • Kohtaa tunne ja anna keholle liikettä. Itke jos siltä tuntuu.
  • Intensiivisimmän tunteen laannuttua pyri hahmottamaan laajempi kokonaiskuva: Onnistumiset, uusia mahdollisuuksia tulee, maailma ei lopu tähän
  • Suhtaudu analyyttisesti suoritukseen, tutki sitä yksityiskohtaisesti ja pyri oppimaan siitä mahdollisimman paljon
  • Luo suunnitelma, miten sovellat oppimaasi ja anna itsesi innostua tästä oppimisprosessista.

✅ Pettymysten lisäksi olisi tärkeää oppia myös käsittelemään menestystä. Tämä jää usein valmennuksen ulkopuolelle.

Jaa tämä podcast muidenkin
iloksi ja hyödyksi.