close flow

Tilaa Flow-kirje

"Oon tosi valikoiva sen suhteen mitä tilaan, mutta tää teidän uutiskirje on oikeesti tosi hyvää kamaa." - Miika K.

Haluamme auttaa sinua pääsemään flow'hun. Emme spämmää mainoksilla, vaan saat sunnuntaisin kirjeessä tietoa, pohdintoja ja vinkkejä flow'sta työssä, urheilussa, taiteessa ja elämässä. Esimerkki kirjeen sisällöstä löytyy tästä.

Alkumaistiaiseksi saat Flow-oppaan, jossa on 10 keinoa päästä flow-tilaan työssä.

Jaakko Halmetoja - Flow luonnossa ja elämässä

Lauri Häggman
24.11.2020

Kuuntele ihan tässä vain...

Tai siirry haluamallesi podcast-alustalle

Jakson kuvaus

Tällä kertaa vieraaksemme saapui hyvinvointi- ja ravintoasiantuntija, puhuja ja tietokirjailija Jaakko Halmetoja keskustelemaan luonnosta ja virtaavasta elämästä . Keskustelun aikana päästään kuulemaan Jaakon reflektointia 70 päivän perhokalastuskimarasta, luonnon lukutaidosta, primääriravinnosta, aistijärjestelmien herkistämisestä, tilan luomisesta, ihmettelystä sekä fysiologian merkityksestä ajatteluun ja toimintaan.

Show notes

David Goggins

Sadhguru

Three Identical Strangers

[02:00] Fysiologian vaikutus ajatteluun

[09:00] 70 päivää perhokalastamassa

[19:00] Millaisiin tiloihin perhokalastamisessa pääsee?

[23:45] Luonnon lukutaidosta

[44:00] Erilaisista tietämisen tavoista

[56:42] Aistijärjestelmien avaamisesta ja turruttamisesta

[82:00] Luonto peilinä

[112:00] Kenen kanssa haluaisit kokea flow'ta?

Jälkilöylyt

Jakson oppeja

✔ Mikrotauot minitrampoliinilla virkistävät kehoa ja mieltä. Ravistelu on luontainen tapa poistaa stressiä kehosta.

✔ Ajattelu muuttaa fysiologiaa, fysiologia muuttaa ajattelua. Muuttamalla toista, muuttuu myös toinen.

✔ Perhokalastuksessa viehättää: jännitys, luonnon kompleksisuus, seesteisiyyden ja toiminnan kontrasti sekä itsen ja ajantajun sulautuminen ympäristön kanssa.

✔ Luonto tarjoaa mahdollisuuksia oman havaintokapasiteetin parantamisteen ja herkistämiseen. Luonnossa monet mielen kitkaa tuottavat mekanismit asettuvat taustalle.

✔ Tärkeimpiä preppauksia flow’lle on huolehtia ravinnosta, liikkeestä ja palautumisesta, jotta 'fysiologia ei tule tielle'

✔ Luonnon tarjoama ’primääriravinto’ vähentää paljon urbaanimmassa ympäristössä tuttuja tarpeita

✔ Kun primääriravintoa ei ole tarjolla, projisoimme usein sen merkityksen toisarvoisempiin asioihin.

✔ Luonnon havainnointi mahdollistaa laajempien kokonaisuuksien hahmottamiseen ja siirtymään länsimaiselle kulttuurille ominaisesta ”yksikkö-keskeisyydestä” holistisempaan ajatteluun. Tällä on erityisesti mielenterveyden kannalta todella eheyttävä vaikutuksia.

✔ Luonnossa voi päästä tekemään "kinesteettistä tutkimusta" ja tarkkailemaan niitä perusrakenteita, joille korkeammat prosessimme rakentuvat.

✔ Aistijärjestelmää avaamalla luo mahdollisuuksia vastaanottavaisemmalle ja siten sisäisesti rikkaammalle elämälle

✔ Aistijärjestelmien avaamiseen apuna voivat toimia: Luonto, musiikki, seksi, syvät sosiaaliset tilanteet, erilaiset substanssit, paasto

✔ Aamuisin kannattaa pyhittää 10 minuuttia itsereflektiolle ja nykytilanteen kartoittamiselle

✔ Luonto tarjoaa peilipinnan itsensä ja elämän ymmärtämiselle

✔ Ihmisten ymmärtämistä voi edistää pyrkimällä miettimään vähemmän mitä tämä teko tarkoittaa minulle ja sen sijaan pohtimalla mitkä taustatekijät ovat ajaneet ihmisen tähän pisteeseen

✔ Tärkeitä elementtejä virtaavalle elämälle:

o  Ajan ja tilan luominen tukemaan luovuutta ja itseohjautuvuutta

o  Fysiologian muuttaminen toiminnan mukaiseksi

o  Ympäristö (ja sen vaihtaminen)

o  Tietotyössä rajojen asettaminen

o  Fiiliksen mukaan meneminen ja tutkiva asenne

o  Sopiva ennakointi

Jaa tämä podcast muidenkin
iloksi ja hyödyksi.