close flow

Tilaa Flow-kirje

"Oon tosi valikoiva sen suhteen mitä tilaan, mutta tää teidän uutiskirje on oikeesti tosi hyvää kamaa." - Miika K.

Haluamme auttaa sinua pääsemään flow'hun. Emme spämmää mainoksilla, vaan saat sunnuntaisin kirjeessä tietoa, pohdintoja ja vinkkejä flow'sta työssä, urheilussa, taiteessa ja elämässä. Esimerkki kirjeen sisällöstä löytyy tästä.

Alkumaistiaiseksi saat Flow-oppaan, jossa on 10 keinoa päästä flow-tilaan työssä.

Milla Lehto - DJ:n flow

Lauri Häggman
9.11.2021

Kuuntele ihan tässä vain...

Tai siirry haluamallesi podcast-alustalle

Tällä kertaa vieraaksemme saapui yksi Suomen pitkäaikaisimmista nais-Dj:stä, Milla Lehto. Keskustelun aikana syvennytään Dj:n työhön usealta eri kantila: Miten huolehtia omasta flow'sta, millaisia asioita kannattaa huomioida virtaavan setin rakentamisessa ja soittamisessa, millaisia muutoksia tekniikan kehittyminen on tuonut DJ:n työhön sekä millaisia ovat yleisimmät DJ-työskentelyssä esiintyvät virheet. Paneudumme myös oman musiikin tuottamiseen sekä tapoihin ja näkökulmiin, joiden avulla voidaan edistää sekä ideoiden syntymistä, mutta myös niiden päätymistä valmiiksi tuotoksiksi asti.

Millan Soundcloud

Millan Instagram

Catsnake

Bass Game records

Jakso Youtubessa:

Show notes

Tomi Koivulehto

Dj Orkidea

Millan keikka Youtubessa

KosmosFestival

[01:00]Millan polku dj:ksi

[7:00] Millaisia soittotyylejä Milla edustaa?

[12:00] Miten huolehtia tanssialattian flow’sta?

[27:00] Miten toimia teknisten ongelmien kanssa?

[37:00] Mitkä ovat dj:n tärkeimmät taidot ja yleisimmätvirheet?

[47:00] Miten pitää itsensä vireänä illoissa?

[54:00] Miten bilekulttuuri on muuttunut?

[58:00] Oman musiikin tuottamisesta

Jälkilöylyt

Jakson opit

✅ Monipuolisuus on olennaista dj-setissä, jotta se tarjoaa riittävästi yllätyksellisyyttä ja virkistystä

✅ DJ:n oma flow on olennainen osa sitä, että flow voi löytyä myös tanssilattialla.

✅ DJ-settiä rakentaessa tulee miettiä draaman kaarta ja intensiteetin nousua. Yleensä intensiteetti on nousujohteinen, mutta välissä voi olla hetkellisiä droppeja tuomaan raikkautta.

✅ Settilistaa rakentaessa toimivien biisiparien kartoittaminen etukäteen helpottaa niiden löytämistä varsinaisen keikan aikana. Yleensäkin ennen keikkaa on tärkeää ottaa tuntuma omiin kappaleisiin, jotta materiaali on hyvin tiedossa.

✅ Settilistaa rakentaessa on tärkeää valita kappaleita riittävän laajalla skaalalla, jotta keikan aikana settiä on mahdollista muokata ja kuljettaa yleisön fiiliksen mukaan.

✅ Muutamakin tanssija voi antaa dj:lle inspiraatiota päästä itse parempaan fiilikseen ja siten flow’hun

✅ DJ:n perustehtäviä on ns. beatmatching eli soivien kappaleiden temmon sovittaminen yhteen

✅ Teknologian kehitys on tuonut suuria muutoksia dj:n työhön: Laitteet ovat muuttuneet kevyemmiksi ja stabiileimmiksi, musiikki on siirtynyt vinyyleiltä digimuotoon, bileiden tiedotus on siirtynyt flaijerista some-alustoille,

✅ Dj:n tärkeimpiin taitoihin kuuluu kokonaisvaltaisen personaalinen ote ja ”brändi”, johon sisältyy niin musiikki kuin visuaalinen ulkoasu, taidot rakentaa tilausteen sopivia settejä, hyvät sosiaaliset taidot,

✅ Yleisiä virheitä dj:nä: 1. Huomioimattomuus omasta slotista eli liian aikaisin liian kovaa 2. Menestyksen tullessa homma nousee hattuun 3. Odotetaan menestystä liian aikaisin ->Kärsivällisyys

✅ Huomaavaisuus dj:nä on tärkeä ominaisuus, jolla varmistetaan illan sujuvuus niin soittajille kuin tanssijoille

✅ Tanssija harvoin tietää dj:n suunnitelmaa ja näin ollen mahdolliset mokat eivät oikeasti kuulu lattialle.

✅ Musiikin tuottamisessa erityisesti alkuvaiheessa on hyvä tehdä tiimityötä sellaisen kanssa, jonka voimavarat täydentävät omia. Esim. Jos omaa paljon ideoita, muttei kykyä toteuttaa niitä, kannatta ottaa kaveriksi sellainen, joka osaa tuotannon teknisen puolen.

✅ Tuottamisen vaiheita kannattaa suunnitella etukäteen, jotta tekeminen etenee. Muuten prosessi saattaa jäädä jumiin esimerkiksi alun fiilistely ja tutkimisvaiheeseen.

✅ Selvästi oman osaamisalueen ulkopuolella olevia asioita (esim. miksaus ja masterointi) kannattaa ulkoistaa. Tämän suhteen on kuitenkin tärkeää, että ulkoinen taho jakaa suurin piirtein saman vision lopputuloksesta.

✅ Luovassa työskentelyssä on tärkeää pitää ”aistit freeseinä” eli ottaa aika ajoin etäisyyttä työstettävään teokseen, jottei sille kuuroudu. Muuten hyvää konseptia saattaa lähteä muuttamaan tarpeettomasti vain sen vuoksi, että teosta on hetkellisesti kuluttanut liikaa.

✅ Hämyisyys tanssilattialla edistää flow’hun pääsemistä, sillä tällöin on helpompi päästä irti liiallisesta itsetietoisuudesta ja ulkoisesta monitoroinnista.

Jaa tämä podcast muidenkin
iloksi ja hyödyksi.