close flow

Tilaa Flow-kirje

"Oon tosi valikoiva sen suhteen mitä tilaan, mutta tää teidän uutiskirje on oikeesti tosi hyvää kamaa." - Miika K.

Haluamme auttaa sinua pääsemään flow'hun. Emme spämmää mainoksilla, vaan saat sunnuntaisin kirjeessä tietoa, pohdintoja ja vinkkejä flow'sta työssä, urheilussa, taiteessa ja elämässä. Esimerkki kirjeen sisällöstä löytyy tästä.

Alkumaistiaiseksi saat Flow-oppaan, jossa on 10 keinoa päästä flow-tilaan työssä.

5. Kauden aloitus: Miten toimittaa haastavina päivinä?

Lauri Häggman
22.2.2022

Kuuntele ihan tässä vain...

Tai siirry haluamallesi podcast-alustalle

Jakson kuvaus

Jussi ja Lauri avaavat podcastin 5. kauden käymällä läpi Flow Akatemian uusia kuvioita sekä keskustelemalla siitä kuinka toimittaa haastavina päivinä.

Jakso Youtubessa:

Show notes

[03:00] Kuulijakyselyn läpikäyntiä ja podcastin tulevia suuntia

[07:00] Mitä Flow Akatemialle kuuluu?

[13:25] Pohjustus teemaan

[16:30] Laurin paletti

[25:00] Mikä merkitys suhtautumisella on haastavina päivinä?

[35:30] Millaiset toimet auttavat haastavina päivinä?

[50:00] Jussin paletti

Jakson opit

  • Haastavina päivinä tarvitaan sekä lempeyttä että selkärankaa. Lempeyden kultivointi luo pohjan ja selkärankaisuudella huolehditaan siitä, että tarvittavat asiat tulevat tehtyä.
  • Kohtaa myötätunnolla, käsittele viisaasti ja toimita voimalla
  • Limbinen kitka = Limbisen tilan ja tehtävän välinen epäsuhta. Esim liian matala vireystila haastavassa tehtävässä tai liian korkea nukkumaan mennessä.
  • Viimeistele haastavat päivät viisaasti, jotta luot edellytyksiä palautumiselle.
  • "Tsekkaa ja refreshaa ittes"

Miten ennakoida:

  • Panosta ennakointiin ja päivän suunnitteluun. Selkeytä tulevan toiminnan raamit (esim. työvaiheet) paperille tai muulle alustalle.
  • Luo "toimitusrauha" ja sulje kaikki ylimääräiset syötteet esim. puhelimesta. Ne tuskin voivat tarjota suuria voittoja, mutta pienetkin negatiiviset syötteet voivat heiluttaa pakkaa entisestään.
  • Jos toimit ryhmässä, viesti eteenpäin omasta tilasta, jotta muut ymmärtävät sinua paremmin ja voivat tukea tarpeen mukaan
  • Palauta mieleen aikaisempi onnistuminen

Havainnointi:

Mihin kiinnitän huomiota ja miten havainnoin?

  • Haastavina päivinä on erityisen tärkeää välttää negatiivisten ajatus-tunne -kierteiden  eskaloitumista. Taitava valppaus on ensiarvoisen tärkeää, jotta kierteiden syntyminen voidaan havaita jo alkuvaiheessa.
  • Muista pysyä hereillä ja havainnoida omaa kehon ja mielen tilaa: Miltä tuntuu? Millaisia ajatuksia ja tuntemuksia sisällä kulkee? Mihin ne johdattavat? Pyri tämän tarkastelun avulla luomaan etäisyyttä ajatuksiisi, jotta voit tarkastella niitä vähemmän reaktiivisesti.
  • Muista palauttaa tietoisuuteen iso kuva ja toiminnan syvempi merkitys.

Suhtautuminen:

Miten suhtaudun tapahtumiin?

  • Pyri suhtautumaan sisäisiin ja ulkoisiin tapahtumiin myötätuntoisesti ja hyväksyvästi. Pakottavuus, liiallinen ankaruus ja vallitsevan hetken kohtaamattomuus vain kasvattaa haasteita.
  • Oma suhtautuminen ja asennoituminen on viisasta päättää vahvasti etukäteen, jotta on jotain mihin palata.
  • Tarkkaile sisäistä puhettasi ja pyri muokkaamaan sitä kannustavaan suuntaan
  • Älä osta suoraan jokaista ajatusta, tunnetta ja tulkintaa. Haastavissa tilanteissa ne ovat usein vahvasti vinoutuneita ja värittyneitä negatiiviseen suuntaan. Tämä on hyvä tiedostaa jo etukäteen, jotta mielen tuottamat arviot osaa laittaa oikeisiin mittasuhteisiin.
  • Ota omistajuus tilanteestasi, jotta voit irtautua harhauttavasta syyttelystä tai uhriutumisesta.

Toiminta:

Miten toimin käytännössä?

  • Luo mikrotaukoja, pysähtymisen hetkiä ja psykofyysisiä resettejä. Kysy itseltäsi, millaisen tauon tarvitsen? Pyri rentouttamaan sieltä mistä voit.
  • Ulkoista ajatteluasi mahdollisimman paljon paperille tai digialustoille. Haastavina päivinä kognitiivinen kapasiteetti on usein tavallista rajatumpi, jolloin kuormaa kannatta siirtää kuupasta muualle.
  • Panosta aktiiviseen palautumiseen (esim. kävely, venyttely, putkirullaus, ravistelu) tilanteen mahdollistamalla tavoilla.
  • Katso ajoittain taivaalle tai sulje silmät ja katso pimeyteen kuin katsoisit taivalle. Katso näkökenttäsi “laitoja”. Tämä on tieteellisesti todistettu tapa rentoutua.
  • Haastavina päivinä ajautuu usein päähänsä, mikä saa helposti ajattelun tukkoon. Tämän vuoksi kannattaa pyrkiä tietoisesti palaamaan kehoon. Kevyitä keinoja ovat esim. venyttely, ravistelu ja lyhyet meditaatiot. Kovempia keinoja ovat esim. kylmät suihkut tai raskaat treenit.
  • Erittäin haasteellisena hetkinä sisäiseen maailmaan uppoutuminen voi kasvattaa haasteita, jolloin on viisaampaa tehdä jotain, millä huomio kohdistetaan muualle.
  • Kuuntele hyvän fiiliksen mahdollistavaa musiikkia
  • Kokeile L-teaniinia, erityisesti jos käytät runsaita määriä kofeiinia
  • Vältä helppoja huveja ja hetkellistä tyydytystä tuottavia pakokeinoja esim. some, uutiset ja herkuttelut
  • Huolehdi riittävästä ravinnon määrästä ja laadusta.

Henry Shukmanin 3-vaiheinen pudottaminen:

  • Pudota leuka, hartiat ja tunne maa
  • Pudota ajatukset, to-do- listat ja ennustukset
  • Pudota identiteetti

Jaa tämä podcast muidenkin
iloksi ja hyödyksi.